Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Current
Archives
Announcements
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
Vol. 26 No. 1 (2024): Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
Published:
2024-04-01
THEORETICAL ARTICLE
The presence and treatment of human evolution in the PCN and BCNN of elementary education: a comparative analysis
A presença e o tratamento da evolução humana nos PCN e na BNCC do ensino fundamental: uma análise comparativa
William Rossani dos Santos
PDF (Português (Brasil))
Academic self-regulation as a crucial determinant of persistence intention: an empirical investigation with undergraduate Physics students
AUTORREGULAÇÃO ACADÊMICA COMO UM ELEMENTO IMPORTANTE DA INTENÇÃO DE PERSISTIR: UM ESTUDO EMPÍRICO COM ESTUDANTES DE GRADUAÇÃO EM FÍSICA
Bianca Vasconcelos do Evangelho Franco, Leonardo Albuquerque Heidemann, Tobias Espinosa
PDF (Português (Brasil))
Ocean conservation and science museums: a case study on family experiences during a visit to the Museum of Life
CONSERVAÇÃO DOS OCEANOS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO SOBRE AS EXPERIÊNCIAS FAMILIARES DURANTE VISITA AO MUSEU DA VIDA
Luisa Massarani, Bruna Ibañes, Graziele Aparecida de Moraes Scalfi, Gabriela Reznik, Rafael Velloso
PDF (Português (Brasil))
A PROPOSAL FOR HUMANIZING SCIENTIFIC EDUCATION FOR THE EDUCATION OF YOUNG, ADULT AND ELDERLY PEOPLE:
THEORETICAL ARTICULATION AND PRINCIPLES
David Gadelha da Costa, Edenia Maria Ribeiro do Amaral
PDF (Português (Brasil))
Scientific and Technological Literacy as Social Transformation: a reflection for its promotion in science teaching using Social Technology
ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA COMO TRANSFORMAÇÃO SOCIAL: UMA REFLEXÃO PARA A SUA PROMOÇÃO NO ENSINO DE CIÊNCIAS A PARTIR DE UMA TECNOLOGIA SOCIAL
Geraldo Wellington Rocha Fernandes, Iury Henrique Fernandes, Danilo Lopes Santos
PDF (Português (Brasil))
SYSTEMATICALLY REVIEWING THE BRAZILIAN LITERATURE ON TEACHING HUMAN EVOLUTION AND ETHNIC-RACIAL RELATIONS
REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA SOBRE O ENSINO DE EVOLUÇÃO HUMANA E EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS POR MEIO DE DISSERTAÇÕES E TESES BRASILEIRAS
Thiago Leandro da Silva Dias, Juan Manuel Sanchéz Arteaga
PDF (Português (Brasil))
POPULAR SONGS IN TEACHING GENETICS AND EVOLUTION: BREAKING STEREOTYPES AND SCIENTIFIC RACISM
MÚSICAS POPULARES NO ENSINO DE GENÉTICA E EVOLUÇÃO: RUPTURA DE ESTEREÓTIPOS E RACISMO CIENTÍFICO
Joana Lúcia Alexandre de Freitas
PDF (Português (Brasil))
PERSPECTIVAS / PERSPECTIVES
Introductory methodological notes to think about research in Science Teaching based on historical-dialectical materialism: what are we looking for when we carry out a bibliographical review?
INTRODUTÓRIAS PARA PENSAR A PESQUISA NO ENSINO DE CIÊNCIAS A PARTIR DO MATERIALISMO HISTÓRICO-DIALÉTICO: O QUE ESTAMOS PROCURANDO QUANDO FAZEMOS UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA?
Hélio da Silva Messeder Neto
PDF (Português (Brasil))
REFLECTIONS ON PSEUDOREALISM AND MARXISM IN SCIENCE EDUCATION
ARTIGO-PARECER: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SOBRE ASPECTOS ONTOLÓGICOS E EPISTEMOLÓGICOS DA CIÊNCIA
Marcos Moraes Calazans
PDF (Português (Brasil))
ARTICLE-OPINION: SCIENTIFIC BIOGRAPHY AS POSSIBILITY TO VALUE A MORE FEMININE AND BLACK CHEMICAL SCIENCE
ARTIGO-PARECER: BIOGRAFIA CIENTÍFICA COMO POSSIBILIDADE PARA A VALORIZAÇÃO DE UMA CIÊNCIA QUÍMICA MAIS FEMININA E NEGRA
Marinês Domingues Cordeiro
PDF (Português (Brasil))
PDF
THE CITIZENSHIP IN SCIENCE EDUCATION
MATERIALIST CONTRIBUTIONS TO HUMAN EMANCIPATION
Michel Pisa Carnio
PDF (Português (Brasil))
ARTICLE-OPINION: FOUCAULDIANS SPECULATIONS ON A NEOSCIENCE UBUESQUE
ARTIGO-PARECER: ESPECULAÇÕES FOUCAULTIANAS PARA UMA NEOCIÊNCIA UBESCA
Andreia Guerra
PDF (Português (Brasil))
ARTICLE-OPINION: GIVING MEANING TO TEACHERS’ DISCOURSES RELATED TO BIOLOGY KNOWLEDGE FROM FEMINIST EPISTEMOLOGIES
ARTIGO PARECER: SIGNIFICANDO DISCURSOS DOCENTES A RESPEITO DE CONHECIMENTOS DA BIOLOGIA A PARTIR DAS EPISTEMOLOGIAS FEMINISTAS
Marcilia Elis Barcellos
PDF (Português (Brasil))
EDITORIAL / EDITORIAL
OPEN DATA IN SCIENCE EDUCATION RESEARCH: PERSPECTIVES, CHALLENGES, AND POSSIBILITIES
DADOS ABERTOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS, DESAFIOS E POSSIBILIDADES
Nathália Helena Azevedo; Paula Cristina Cardoso Mendonça
PDF (Português (Brasil))
PDF (Español (España))
PDF
CELEBRATING 25 YEARS OF THE JOURNAL ENSAIO: REVISITING OUR PAST AND NEW HORIZONS
CELEBRANDO 25 ANOS DA REVISTA ENSAIO: UM RESGATE DE NOSSA TRAJETÓRIA E NOVOS HORIZONTES
Paula Cristina Cardoso Mendonça; Luiz Gustavo Franco
PDF (Português (Brasil))
PDF
PDF (Español (España))
THE ROLE OF SCIENTIFIC JOURNALS IN RESEARCH ETHICS
O PAPEL DAS REVISTAS CIENTÍFICAS NA ÉTICA EM PESQUISA
Luciana Massi, Rosana Louro Ferreira da Silva
PDF
PDF (Português (Brasil))
RESEARCH REPORTS
LOCAL BIODIVERSITIES AS INTERCULTURAL ELEMENTS
ANALYSIS OF DISCURSIVE MOVEMENTS IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
LAIS DE SOUZA REDUA, Danilo Seihti Kato
PDF (Português (Brasil))
SCIENTIFIC BIOGRAPHY AS POSSIBILITY TO VALUE A MORE FEMININE AND BLACK CHEMICAL SCIENCE
BIOGRAFIA CIENTÍFICA COMO POSSIBILIDADE PARA A VALORIZAÇÃO DE UMA CIÊNCIA QUÍMICA MAIS FEMININA E NEGRA
Stephanie Silva Weigel Gomes, Wilmo Ernesto Francisco Junior
PDF (Português (Brasil))
INCLUSIVE EDUCATION OF PEOPLE WITH DISABILITIES: social representations of Biological Sciences preservice
EDUCAÇÃO INCLUSIVA DA PESSOA COM DEFICIÊNCIA: representações sociais de licenciandos em Ciências Biológicas
Naiara Silva Menezes, Maxwell Siqueira
PDF (Português (Brasil))
The didactic-pedagogical training of Physics students undergraduates in a dual modality context
some disagreements
Augusto Cesar Araujo Lima, Fernanda Cátia Bozelli
PDF (Português (Brasil))
Conception of inclusion in research in science teaching with students on the autistic spectrum
CONCEPÇÃO DE INCLUSÃO NAS PESQUISAS EM ENSINO DE CIÊNCIAS COM ESTUDANTES NO ESPECTRO AUTISTA
Joanna Paoli, Patrícia Fernandes Lootens Machado
PDF (Português (Brasil))
Science Education for Social Justice: historical-cultural approaches
EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS PARA JUSTIÇA SOCIAL: DISCUTINDO ATORES INVISIBILIZADOS NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DA CIÊNCIA
Aline Mazzarella, Hermann Schiffer, Andreia Guerra
PDF (Português (Brasil))
STUDENT PERCEPTIONS ABOUT EDUCATION FOR SUSTAINABILITY IN DEGREE COURSES IN BIOLOGY IN THE AMAZON REGION OF PARÁ
PERCEPÇÕES DISCENTES SOBRE A EDUCAÇÃO PARA A SUSTENTABILIDADE NOS CURSOS DE LICENCIATURA EM BIOLOGIA DA REGIÃO AMAZÔNICA PARAENSE
Magnólia Fernandes Florêncio de Araújo, Natanael Charles da Silva
PDF (Português (Brasil))
EVIDENCES OF THE DEVELOPMENT OF COMPLEX THINKING THROUGH THE ANALYSIS OF TEXTUAL PRODUCTIONS IN CHEMISTRY CLASSES: A THEMATIC JOURNEY REFLECTING ON THE PROBLEM OF PLASTICS IN THE OCEANS
EVIDENCES OF THE DEVELOPMENT OF COMPLEX THINKING THROUGH THE ANALYSIS OF TEXTUAL PRODUCTIONS IN CHEMISTRY CLASSES: A THEMATIC JOURNEY REFLECTING ON THE PROBLEM OF PLASTICS IN THE OCEANS
Ângelo Francklin Pitanga
PDF (Português (Brasil))
Analysis of research activities produced by Biological Sciences undergraduates: implications for teacher training
Análise de atividades de investigação produzidas por licenciandos em Ciências Biológicas: implicações para formação docente
Jonas Souza Sodré, Andréia de Freitas Zompero; Isilda Teixeira Rodrigues
PDF (Português (Brasil))
CONCEPTIONS OF TEACHERS WHO TEACH CHEMISTRY ABOUT ARGUMENTATION AND ITS USE IN THE CLASSROOM
Argumentação e seu uso em sala de aula: Concepções de professores de Química do Ensino Superior
Belém Júrcia Violeta Macie, Sergio de Mello Arruda, Marinez Meneghello Passos
PDF (Português (Brasil))
The role of the problem in the socioscientific issues and in the discursive dynamics of the classroom
O papel do problema nas questões sociocientíficas e na dinâmica discursiva da sala de aula
Marcelo Giordan, Gabriel Saraiva Gomes
PDF (Português (Brasil))
MEMORY AND MEANING MAKING ABOUT CHEMICAL SUBSTANCE:
AN ANALYSIS FROM REMEMBERING THEORY
João Roberto Ratis Tenório da Silva
PDF (Português (Brasil))
The Curriculum Guidelines for Environmental Education in Curitiba from a ecophenomenological perspective
AS DIRETRIZES CURRICULARES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL DE CURITIBA EM UMA PERSPECTIVA ECOFENOMENOLÓGICA
Rosimeri Becher, Valéria Ghisloti Iared
PDF (Português (Brasil))
A STUDY ON THE IMPACT OF EMERGENCY REMOTE EDUCATION ON THE ENGAGEMENT AND LEARNING OUTCOMES OF UNDERGRADUATE CHEMISTRY STUDENTS
UM ESTUDO SOBRE O ENGAJAMENTO E OS RESULTADOS DE APRENDIZAGEM DE ALUNOS INGRESSANTES DO CURSO DE QUÍMICA NO CONTEXTO DO ENSINO REMOTO EMERGENCIAL
Bárbara Mulè Gonçalves, Joana Guilares de Aguiar
PDF (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))
FOUCAULDIANS SPECULATIONS ON A NEOSCIENCE UBUESQUE
ESPECULAÇÕES FOUCAULTIANAS SOBRE UMA NEOCIÊNCIA UBUESCA
Isabel Cristina Dalmoro, Suelen Assunção Santos
PDF (Português (Brasil))
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
Developed By
Open Journal Systems
Language
English
Português (Brasil)
Español (España)