Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Current
Archives
Announcements
About
About the Journal
Submissions
Editorial Team
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 27 (2025): ENSAIO: Pesquisa em Educação em Ciências
Vol. 27 (2025): ENSAIO: Pesquisa em Educação em Ciências
Published:
2025-03-11
THEORETICAL ARTICLE
Regarding the theoretical foundations for social justice science education
A RESPEITO DOS FUNDAMENTOS TEÓRICOS PARA A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS PARA A JUSTIÇA SOCIAL
Douglas da Costa Cardinot, André Ferrer Pinto Martins
PDF (Portuguese)
INFLUENCE OF AUTHOR GENDER AND HISTORICAL CONTEXT ON THE REPRESENTATION OF SCIENTISTS IN SCIENCE AND BIOLOGY TEXTBOOKS OF THE BRAZILIAN NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
INFLUÊNCIA DO GÊNERO DO AUTOR E DO PERÍODO HISTÓRICO NA ABORDAGEM DE CIENTISTAS EM LIVROS DIDÁTICOS DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA DO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO
Maxwell Luiz Ponte, Rosemary Rodrigues de Oliveira
PDF (Portuguese)
Educational Perspectives and Science Education: an analysis focused on participant actions
PERSPECTIVAS EDUCACIONAIS E EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS: UMA ANÁLISE COSMOPOLÍTICA CENTRADA NAS AÇÕES PARTICIPANTES
Leonardo Wilezelek Soares de Melo
PDF (Spanish)
EDUCATIONAL MEDIATION PROCESSES AT FAMILIES’ VISITS TO A SCIENCE INTERACTIVE MUSEUM: A STUDY CASE AT THE EXHIBITION UGH!: THE SCIENCE OF DISGUST AT MALOKA (COLOMBIA)
PROCESSOS DE MEDIAÇÃO EDUCATIVA EM VISITAS DEFAMÍLIAS A UM MUSEU INTERATIVO DE CIÊNCIAS: UMESTUDO DE CASO NA EXPOSIÇÃO ECA!: A CIÊNCIA DONOJO DO MALOKA (COLÔMBIA)
Alice Ribeiro, Luisa Massarani, Antero Vinicius Portela Firmino Pinto, Juliana Araujo, Sigrid Falla Morales
PDF (Portuguese)
Training of physics teachers in the state of Paraná: How does the topic “Active learning” constitute itself in the discourse of teachers?
COMO O TEMA “METODOLOGIAS ATIVAS” SE CONSTITUI NO DISCURSO DOS PROFESSORES DURANTE UM PROCESSO DE FORMAÇÃO CONTINUADA
Nathalie Akie Omachi, Carla Hernández Silva, Marcia Borin da Cunha
PDF (Portuguese)
Investigations into the use of the STEAM approach in school practice: state of knowledge between 2017 and 2022
INVESTIGAÇÕES SOBRE O USO DA ABORDAGEM STEAM NA PRÁTICA ESCOLAR: ESTADO DO CONHECIMENTO ENTRE 2017 A 2022
Mayara Rossi, Rodrigo Claudino Diogo, Geison Jader Mello
PDF (Portuguese)
PERSPECTIVAS / PERSPECTIVES
ARTICLE-OPINION: SCIENCE EDUCATION FOR SOCIAL JUSTICE: DISCUSSING INVISIBLE ACTORS IN THE PROCESS OF SCIENCE BUILDING
ARTIGO-PARECER: EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS PARA JUSTIÇA SOCIAL: DISCUTINDO ATORES INVISIBILIZADOS NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DA CIÊNCIA
Thaís Cyrino de Mello Forato
PDF (Portuguese)
EDITORIAL / EDITORIAL
The dominance of utilitarianism and the weakening of criticism: generative artificial intelligence and the values at stake in science
PRIMAZIA DA DIMENSÃO UTILITÁRIA E RECUO CRÍTICO:INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL GENERATIVA E OS VALORES EMDISPUTA NA CIÊNCIA
Nathália Helena Azevedo, Paulo Gabriel Franco dos Santos
PDF (Portuguese)
PDF
RESEARCH REPORTS
METACOGNITIVE EXPERIENCES IN THE TRAINING OF FUTURE CHEMISTRY TEACHERS
EXPERIÊNCIAS METACOGNITIVAS NA FORMAÇÃO DE FUTUROS PROFESSORES DE QUÍMICA
Juliana Marciotto Jacob, Isadora Polvani Barbosa, Fabiele Cristiane Dias Broietti
PDF (Portuguese)
CREOLE SEEDS AND COPING WITH THE ANTHROPOCENE IN SCIENCE EDUCATION.
A STUDY WITH GRADUATES OF RURAL EDUCATION ON ALLIANCES TO POSTPON THE END OF THE WORLD.
Mariana Borchio, Francisco Coutinho, Geisieli Oliveira
PDF (Portuguese)
REPRESENTATIVENESS OF MYCOLOGY IN INITIAL TRAINING IN BIOLOGICAL SCIENCES
A DOCUMENTARY ANALYSIS OF SYLLABI AND TEACHING MATERIALS
Gabriel Prado Barcelos, Matheus Ganiko-Dutra, Veridiana de Lara Weiser
PDF
PDF (Portuguese)
EPISTEMOLOGICAL AND PEDAGOGICAL ADVANCES AND CHALLENGES IN THE INTERFACE BETWEEN SCIENCE EDUCATION AND RURAL EDUCATION: THE CONTEXTUALIZATION OF KNOWLEDGE IN FOCUS
AVANÇOS E DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOS E PEDAGÓGICOS NA INTERFACE ENTRE O ENSINO DE CIÊNCIAS E A EDUCAÇÃO DO CAMPO: A CONTEXTUALIZAÇÃO DOS CONHECIMENTOS EM FOCO
Daniele Cristina de Souza, Maria Isabel Antunes-Rocha
PDF (Portuguese)
Mobilization and articulation of the personal PCK and the enacted PCK of a pre-service teacher
Articulação do PCK pessoal e do PCK em ação de uma professora em formação inicial em contexto de ensino de Química envolvendo argumentação
Roberta Rochelle Souza Andre, Juliana Vieira Ferreira Ribeiro, Stefannie Ibraim
PDF (Portuguese)
ADHERENCE AND PERMANENCE AS A PHYSICS TEACHER: A VIEW FROM THE TEACHING PORTRAITS PERSPECTIVE
ADESÃO E PERMANÊNCIA COMO PROFESSORA DE FÍSICA: UM OLHAR A PARTIR DOS RETRATOS DA DOCÊNCIA
Luiz Felipe de Moura Rosa, Alexsandro Pereira de Pereira
PDF (Portuguese)
WHAT LIVING BEINGS DO WE HAVE HERE?
BIODIVERSITY COMPOSITION VIEWED BY STUDENTS FROM SÃO PAULO STATE AND IN THEIR TEACHING MATERIALS
Andreia dos Santos Calegari, Carolina Maria Boccuzzi Santana, Ester Aparecida Ely de Almeida, João Paulo Reis Soares, Jéssica Jorge, Graça Simões de Carvalho, Fernanda Franzolin
PDF (Portuguese)
THE STUDY ON PRODUCTIVE DISCIPLINARY ENGAGEMENT AND EPISTEMIC PRACTICES IN BIOLOGY TEACHING BASED ON SOCIOSCIENTIFIC ISSUES ABOUT DRUG USE
O ESTUDO SOBRE ENGAJAMENTO DISCIPLINAR PRODUTIVO NO ENSINO DE BIOLOGIA A PARTIR DE QUESTÕES SOCIOCIENTÍFICAS SOBRE O USO DE DROGAS
Sarah Eliane de Matos Silva, Fábio Augusto Rodrigues e Silva, Juliana Carvalho Tavares
PDF (Portuguese)
LO SUBJETIVO Y LO OPERACIONAL EM LA SUPERACIÓN DE LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EM BIOLOGÍA
O SUBJETIVO E O OPERACIONAL NA SUPERAÇÃO DAS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM EM BIOLOGIA
Hanna Patrícia Silva Bezerra, José Moysés Alves
PDF (Spanish)
PDF (Portuguese)
TEACHING INTERNSHIP: A LOOK AT DIDACTIC MODALITIES IN BOTANY TEACHING
ESTÁGIO DE DOCÊNCIA: UM OLHAR SOBRE AS MODALIDADES DIDÁTICAS NO ENSINO DE BOTÂNICA
Isabel Wosniak Severo, Edeilson Brito de Souza, Rosi Maria Prestes, Maria Cecilia de Chiara Moço
PDF
PDF (Portuguese)
The missing piece
A Comparative Analysis of Content on the Clitoris and Penis in Science Textbooks from the 2024 PNLD
Bruno Tavares, Maria Eduarda de Melo Vieira, Matheus D'avila Schmitt
PDF (Portuguese)
PDF
Teaching botany in a bilingual context portuguese - Brazilian Sign Language from the historical-cultural theory
O ENSINO DE BOTÂNICA EM CONTEXTO BILÍNGUE PORTUGUÊS-LIBRAS A PARTIR DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURALTEACHING BOTANY IN A BILINGUAL CONTEXT PORTUGUESE-BRAZILIAN SIGN LANGUAGE BASED ON THE HISTORICAL-CULTURAL THEORY
Gustavo Fernandes Rodrigues, Lidiane de Lemos Soares Pereira, Anna Maria Canavarro Benite
PDF (Portuguese)
PDF (Spanish)
PDF
Latin American Research in Chemical Education
Pedagogical Changes in the Pandemic
Maria do Carmo Galiazzi, Ana Laura Salcedo de Medeiros, Robson Simplicio de Sousa, Jeíza Teles, Andrei Steveen Moreno Rodríguez
PDF (Portuguese)
The kinetic science of teaching and science teachers education
INVESTIGAÇÃO DE UMA RECEITA DECOLONIAL STENGERLIANA PARA A FORMAÇÃO DOCENTE EM CIÊNCIA
Alexandre Bagdonas, Vitor Machado, Daiane Costa, Jéssica Oliveira, David Barbosa
PDF (Portuguese)
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
Developed By
Open Journal Systems
Language
English
Español
Português